Az e-kereskedelem piacának értéke az összes kiskereskedelmi piacon körülbelül 5,6%, a 2016-os 4%-hoz képest. A gyors növekedés ellenére a fejlett országokhoz képest még mindig alacsony százalékarányt mutat, de rámutat a hatalmas növekedési potenciálra a román e-kereskedelmi piacon.
Az online áruházak száma 2016-ban kb. 5000 áruházról, 2017-ben több mint 7 000-re nőtt. Az eMAG statisztikái szerint a növekedési trendnek 2018-ban folytatódniuk kell, és ezt a számot meg lehet duplázni 14 000-15 000-re.
A legfontosabb termékkategóriák az online piacon 2017-ben (az e-tail nélkül) az alábbiak voltak:
- Electro-IT&C (PC- és PC-alkatrészek, laptopok, táblagépek, mobiltelefonok, fogyasztói elektronika stb.)
- Divat és szépség (divat, lábbeli, divatáru, kozmetikumok, parfümök, órák stb.),
- Háztartási cikkek, könyvek és termékek a gyermekek számára (játékok, gyermekruházat, ruházat stb.).
A szegmensek iránti érdeklődés a 2016-os évhez hasonló, de a következő öt évben a Fashion (divat) szegmens lesz az Electro-IT & C szegmens élvonalában. Ugyanakkor a Home & Deco szegmens növekvő potenciállal rendelkezik.
A mobiltelefon keresztül történő vásárlás fejlődő tendeciát mutatott és ez 2018-ban is így lesz. A legjelentősebb román internetes boltok a mobil eszközökről történő forgalom növekedését figyelték meg az asztali PC-kkel szemben: a látogatók mintegy 70% -a mobilról érkezett, mely 20%-os növekedést jelent 2016-hoz képest.
A romániai e-kereskedelmi piac legfontosabb eseménye kétségtelenül a Black Friday hétvégéje (2017. november 17-19.), amikor a románok több mint 200 millió euróért vásároltak termékeket, ami 35% -kal több mint a 2016-os 130 millió eurós költésük.
A romániai online üzleti eredmények 2017-re vonatkozó részletes jelentése a következő címen érhető el: https://www.gpec.ro/blog/en/e-commerce-market-report-2017-romanians-purchased-online-2-8-billion-euro-worth-of-products.